Glöm nu inte att gå in och kommentera recepten du testat.....det betyder mycket för mig om du gör det!!

Då kan jag förbättra och du ger andra användare tips!!

söndag 30 maj 2010

Pitabröd.............

25 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
1 tsk socker
1½ tsk salt
ca 1½ liter vetemjöl

Smula jästen i en bunke tillsätt vattnet och rör tills jästen smält. Blanda i salt och socker, tillsätt största delen av mjölet och arbeta degen kraftigt. Tillsätt resten av mjölet efterhand och arbeta degen smidig.
Tag upp på mjölat bakbord, UTAN att jäsa det, och dela i 15 lika stora delar.
Forma till bullar och lägg dom i en tjock handduk, strö lite mjöl på.
Låt vila i 10 min kavla sedan ut tills dom är knappt ½ cm tjocka runda kakor.
Lägg dom mellan handdukarna och låt jäsa 1 timme och 20 min.
Vänd försiktigt över bröden på bakplåtsklädd plåt så att undersidan kommer uppåt.
Strö över ett tunt lager mjöl.
Grädda mitt i ugnen i 300 grader tills bröden börjar resa sig och få färg ca 2 min.
Vänd dom försiktigt och grädda yttligare 2 min.
Låt kallna på galler under duk.

Går jättebra att frysa och värma tinade i micron.

Smaklig Spis
Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar