Glöm nu inte att gå in och kommentera recepten du testat.....det betyder mycket för mig om du gör det!!

Då kan jag förbättra och du ger andra användare tips!!

tisdag 9 februari 2010

Köttbullar..........

500 g köttfärs
1 köttbuljongtärning
2 dl kokande vatten
1 gul lök
1 ägg
ca 2 dl ströbröd
svartpeppar
salt

Koka upp vatten, jag brukar använda vattenkokaren.
'Smula buljongtärningen i en bunke och häll över det kokande vattnet och låt svalna medans buljongtärningen smälter.
Hacka löken fint, och salta och peppra buljongvattnet.
När buljongvattnet svalnat och är fingervarmt tillsätter du hälften av ströbrödet och den hackade löken. Låt stå och svälla en liten stund ca 10 min.
Tillsätt sedan mera ströbröd om röran är vattning, annars blandar du i ägget och köttfårsen.
Jag brukar det sista jag gör tillsätta 1-3 msk ströbröd och röra runt, för jag tycker det blir finare stekyta på köttbullarna.

Stek i stekpanna med margarin och ruska pannan då och då.

OBS, det går lättare att rulla köttbullarna om du ibland fuktar händerna med kallt vatten!!

Servera med t.e.x potatis och brunsås eller stuvade makaroner.

Smaklig Spis
Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar