Glöm nu inte att gå in och kommentera recepten du testat.....det betyder mycket för mig om du gör det!!

Då kan jag förbättra och du ger andra användare tips!!

lördag 6 februari 2010

Chiky Bits....

2 kycklingfileer tinade 4 port
1 ägg
ströbröd
väl krossade corn flakes
olja till att fritera i antigen i fritös eller kastrull.(Själv har jag fritös)

Skär kycklingfileerna i lagom stora bitar ca 6 per file.
Vispa ägget lätt så pass att gula och vita går ihop.
Vänd sedan kyckling bitarna i först ägget sen ströbröd och sen i corn flakesen, man brukar få "dutta" lite för att få på corn flaksen.
Lägg på en tallrik och värm fritösen eller oljan i kastrull.

Lägg sedan i 4-6 bitar åt gången, det ska inte bli för trånkt.
Har du en fritös med korg så skaka den ibland, annars rör du lite med en hålslev.
Efter ca 4 min är dom klara, kan ta kortare tid, om du är osäker prova skär i den tjockaste biten.

Till ddetta brukar jag göra egen pommes frites.
Då skalar du och strimmlar potatis till pommes frites storlek.
Fritera dom sen tills dom fått lite färg i kanterna och ta upp dom, och fritera dom gärna i 2 omgångar så det inte fastnar ihop till en klump.
Sen friterar du dom en gång till efter några minuter, och då friterar du dom tills dom är klara och har fin färg.
På detta sätt får du en krispig pommes frites istället för en sladdrig.


Serveras med sötsursås eller hamburgerdressing med lite curry på och skivad gurka och tomat!


Smaklig Spis
Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar