Glöm nu inte att gå in och kommentera recepten du testat.....det betyder mycket för mig om du gör det!!

Då kan jag förbättra och du ger andra användare tips!!

söndag 31 januari 2010

Matbröd..........

1 pkt jäst
1 msk honung eller socker
6 dl ljummet vatten
1 msk olivolja eller matolja
1 -2 tsk salt
10-12 dl Vetemjöl

Lös jästen i honungen/sockret och hälften av vattnet.
Blanda sedan i allt utom mjölet.
Blanda mjölet lite i taget och arbeta tills degen är blank och släpper kanten. (5 min i assistent eller 10 min för hand)
Låt jäsa övertäckt i minst 30 min, ju längre desto bättre.
Baka ut 2 runda bröd, snitta med vass kniv och strö lite mjöl på, låt jäsa på bakplåtsklädd plåt under duk i minst 30 min, ju längre desto bättre.
Ställ in i nedre delen av ugnen, försiktigt.....på 200 grader och grädda i 30 min.
Brödet är klart när det låter ihåligt när du knackar med knogen under det.


Smaklig Spis
Veronica

3 kommentarer:

  1. Bakade brödet igår, och sambon hon blev nöjd, tyckte det smaka gott

    SvaraRadera
  2. Mmmmm smakade bra :) Nu blir dom glada på jobbet i morgon när dom får hembakat :D

    SvaraRadera
  3. Det blir en laddning till ikväll :) Så enkelt och så gott. Jag provar att ha i lite grahamsmjöl och brödkrydda så får vi se hur det blir :)

    SvaraRadera